استفاده از بازی های حسی و حرکتی ، مشارکتی و انفرادی و سازنده برای افزایش رشد شخصیت و مهارت های اجتماعی
اهداف تربیت بدنی و ورزش
1- تكامل جسماني
2- تكامل رواني ـ حركتي
3- تكامل شناختي
4- تكامل عاطفي
5- تكامل اخلاقي
• اهداف توسعة جسماني
ايجاد توان بدني و افزايش آن از طريق فعاليتهاي بدني كه موجب توسعه و تكامل سيستمهاي ارگانيكي مختلف بدن ميشود، جزء هدف تكامل جسماني است.
• هدف تكامل حركتي
اين هدف با بهبود آگاهي بدني، انجام حركت جسماني مؤثر با هزينة انرژي كمتر و حركت آميخته با مهارت و حس زيباييشناسي و جذابيت در ارتباط است.
• هدف تكامل شناختي
هوش و تفكر يكي از ضروريات اجراي صحيح فعاليتهاي بدني است. آگاهي از بدن، آگاهي محيطي، آگاهي اجتماعي و سازگاري در اجرا، آگاهي بر قوانين و ... جزء هدف شناختي محسوب ميشوند .
• هدف تكامل عاطفي
گسترش خصلتهاي ورزشكاري، عدالت، وجدان گروهي و حس زندگي جمعي، تجربه لذت شيرين موفقيت، احساس تعلق، مورد تصديق قرارگرفتن، خودباوري و عشق از مهمترين اهداف برنامههاي تربيتبدني و ورزش است.
• اهدف تكامل اخلاقي
از مهمترين هدفهاي تربيتبدني، تربيت انسانيت انسان است يعني راستي، شجاعت، تواضع، شجاعت، قناعت، سادگي، عفت و ... همه از سجاياي حميدهاي هستند كه در درس تربيتبدني و ورزش از طريق مربي مورد توجه قرار ميگيرد. اساساً هدف اصلي؛ تطهير نفس و پاكي درون و پيوستن به خداي تعالي است.
بازي كودك در دبستان
در دوره دبستان، تربيت و تقويت كودك از طريق بازي، امري ضروري است. يكي از موثرترين وسيلهها براي رسيدن به وضع مطلوب در تربيت بدني و ورزش دوره ابتدايي، بازي است.
كودكاني كه بين 7 تا 12 سالگي در مرحله دبستاني ميگذرانند، تمايل زيادي دارند كه به صورت گروهي بازي كنند.
در اين دوره، بازي نقش بسيار مهمي در رشد كودك دارد. فعاليت و جنب و جوش كودك در دوره دبستان بسيار زياد است. كودك به اقتضاي رشد ذهني و حواس خود در اين مرحله قادر است مسائل و حقايق بيشتري را نسبت به دورههاي قبل درك كند و به قول برخي از صاحبنظران، فعاليتهاي كودكان كه اغلب به شكل بازي در ميآيند، كليد حقيقي رشد و تكامل همه جانبه آنها است.